Na jaren van uitstel begint Terra Ontwikkeling met verkoop van in totaal 69 nog te bouwen koopwoningen op het terrein van de voormalige machinefabriek Wiener & Co op Oostenburg. In de oude fabriekshallen (1906-1929) waren 'tijdelijk' - meer dan 10 jaar - antikraak kleine productiebedrijven gevestigd waren. De geschakelde bedrijfshallen met monumentale dakconstructies worden ondanks hun status van gemeentelijk monument binnenkort gesloopt. Geplande oplevering van de nieuwbouw: 2016.
Het Wiener-terrein is een gouden plek voor woningbouw: niet ver van het oude centrum van Amsterdam, dichtbij het Centraal Station, met het rustige water van de Wittenburgergracht in de voortuin en de sfeervolle ambiance van het eiland Oostenburg met zijn ophaalbruggetjes en gerenoveerde pakhuizen. Vier eeuwen geleden bevond zich hier de hoofdvestiging van de VOC. Later produceerde Werkspoor er locomotieven en treinstellen. Nu werken de journalisten van Het Parool, Trouw en de Volkskrant er en is er 's zomers een stadsstrand met horeca. Centrale ligging, grachten, geschiedenis en de stedelijke heisa van het journaille, het zijn prijsbevorderende factoren weten projectontwikkelaars.
De situatie nu. Links het Wiener-complex op Oostenburg, rechts sociale woningbouw op Wittenburg,
in de verte achterzijde bebouwing aan de Oostenburgergracht.
Geen wonder dat Terra - een combinatie van bouwbedrijf Heijmans en de bank NIBC, v/h Nationale Investeringsbank - hier graag dure koopwoningen wilde bouwen. Amsterdam wilde daarentegen woningen in het segment van sociale huur. Een conflict of interest dat de ontwikkeling van Oostenburg meer dan tien jaar lam gelegd heeft.
Inmiddels is de situatie drastisch veranderd. Wethouders en stadsdelen met weinig geld in een gemeente met dramatisch gedaalde bouwactiviteit hebben nu eenmaal minder in de melk te brokkelen. Daarbij komt een wijziging in het gedachtengoed van de gemeente, lijkt het. De stedenbouwers van dRO, de dienst Ruimtelijke Ordening van Amsterdam, laten in elk geval niet na te benadrukken dat er gebouwd moet worden voor de hoog opgeleide en goed verdienende werker in de creatieve en kennisindustrie.
De situatie in 2016. Woningen aan het Wittenburgergracht met aanlegplaats voor boot, gezien vanaf
de andere kant. Ontwerp: Arons en Gelauff architecten.
Het moet ook wel gezegd: het sociale segment is op de Oostelijk Eilanden al ruimschoots bedeeld. In plaats van de sociale huurwoningen die het stadsdeel wilde, worden er nu 21 'sociale koopwoningen' gebouwd. Daarnaast komen er 34 koopappartementen in een mix met bedrijfsruimten en, helemaal eenentwintigste eeuws Amsterdam, 14 grote bootwoningen aan het water.
Sociale koopwoningen? Ze gaan voor prijzen tussen de 180.000 en 230.000 euro van de hand, minimaal 10 procent onder de taxatiewaarde van 2010. Gezien de prijsdaling van woningen in de tussenliggende tijd kun je zeggen dat er in 2013 marktconform verkocht wordt. Een elegant geformuleerd compromis dus, waarmee de gemeente zonder gezichtsverlies overstag kon gaan en er eindelijk gebouwd gaat worden. Mooi meegenomen in deze tijd.
Meer over de Oostelijke Eilanden op onvolprezen Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Oostelijke_Eilanden.
Stadswandelkantoor geeft rondleidingen door het gebied en het naastgelegen Funen: Rondleiding Oostelijke Eilanden.